Egzaminy na prawo jazdy, Szkolenia zawodowe dla kierowców, BRD, Szkolenia redukujące 6 punktów, Kwalifikacja wstępna

Funkcjonowanie zmysłów i intelektu dzieci

Ilustracja artykułu na temat percepcji dzieciAby pomóc dorosłym zrozumieć, skąd wynikają pewne zachowania młodszych dzieci na drogach, Instytut Transportu Samochodowego zestawił informacje dotyczące funkcjonowania ich zmysłów oraz czynności intelektualnych na tym etapie rozwoju.

Widzenie

  • Pole widzenia dziecka mieści się na wysokości około 1 m nad ziemią,
  • Kąt widzenia osoby dorosłej wynosi 180°, natomiast dziecka w wieku do 8 lat – 70°, dlatego dziecko widzi tylko to, co jest przed nim,
  • Dzieci słabo odróżniają odcienie barw. Mają trudności z dostrzeżeniem małego ciemnego samochodu na tle szarej nawierzchni,
  • Potrzebują około 3-4 sek., aby odróżnić stojący samochód od samochodu jadącego powoli,
  • Mylą pojęcia “widzieć” i “być widziany”. Wydaje się im, że jeśli oni widzą samochód, również kierowca tego samochodu ich widzi,
  • Dzieci mają trudności z rozróżnieniem wielkości i odległości. Myślą, że mały samochód jest bardziej oddalony niż duża ciężarówka.

Słyszenie

  • Dziecko ma dobry słuch, ale nie jest w stanie określić dokładnie źródła dźwięków,
  • Hałas, szczególnie dotkliwy w dużych miastach, rozprasza dziecko i utrudnia mu koncentrowanie się na ruchu drogowym,
  • Dziecko reaguje tylko na jeden dźwięk jednocześnie, ten który jest dla niego najważniejszy.

Zależność przyczynowo-skutkowa

  • Dziecko w młodszym wieku szkolnym w ruchu drogowym ma trudności ze zrozumieniem zależności pomiędzy przyczyną i skutkiem,
  • Często nie potrafi prawidłowo przewidzieć, jak zmieni się sytuacja na drodze.

Ocena odległości

  • Dziecku droga wydaje się krótsza, jeśli na jej końcu znajduje się obiekt, którym jest zainteresowane,
  • Dzieci nie mają poczucia czasu – czas płynie dla nich najszybciej, gdy się bawią,
  • Prędkość jest stosunkiem odległości i czasu – dziecko, które ma trudności z oceną odległości i upływem czasu, nie potrafi także prawidłowo ocenić prędkości.

Pozostałe

  • Dziecko nie potrafi myśleć jednocześnie o kilku rzeczach na raz i reagować na nie,
  • Osoby, miejsca i przedmioty znane dziecku dają mu fałszywe poczucie bezpieczeństwa,
  • Dziecko utożsamia samochód z przyjaznym przedmiotem, kojarzącym się z przyjemnością. Sądzi także, że kierowcy, najczęściej identyfikowani z rodzicami, nie mogą wyrządzić mu krzywdy,
  • Dziecko myśli, że przejście dla pieszych, szczególnie gdy jest wyposażone w sygnalizację świetlną, jest miejscem, gdzie nie może stać się nic złego i zapomina o zagrożeniach,
  • Dzieci uczą się zachowań w ruchu drogowym przede wszystkim przez naśladownictwo (modelowanie), czynności, które przedtem wykonywał ktoś inny np. rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, koledzy, nauczyciele,
  • Dziecko naśladuje dorosłych w ruchu drogowym, ale może wyciągać błędne wnioski z ich obserwacji,
  • Rodzice to pierwsi najważniejsi nauczyciele. Muszą umożliwić dziecku zrozumienie, dlaczego czegoś nie wolno oraz pokazać, jak należy się zachowywać dostarczając pozytywnych wzorców zachowań.

Źródło: http://edroga.pl/mobilnosc/dzieci-w-ruchu-drogowym-050511609

Zmiana wielkości czcionki

Zoom in Regular Zoom out

Orientacyjne terminy egzaminów

Egzaminy teoretyczne

1 - 2 dni



Egzaminy praktyczne A, B

1 - 2 dni



Egzaminy praktyczne C, D

ok. 2 tygodni



UWAGA! Powyższe dane zawierają czas orientacyjny i nie mogą być podstawą jakichkolwiek roszczeń!

Newsletter

Zapraszamy do skorzystania z usługi Newslettera naszego Ośrodka, w którym znajdziecie Państwo aktualne informacje.
Administratorem Danych gromadzonych w celu rozsyłania Newslettera jest
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
w Bielsku-Białej,
Al. Armii Krajowej 220A,
43-316 Bielsko-Biała.
Logo Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bielsku-Białej

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
Al. Armii Krajowej 220A
43-316 Bielsko-Biała
TEL/FAX: +48 33 82 96 700
Numer konta
40203000451110000000685660

Jesteśmy na Twitterze

Copyright © 1998 - 2017 Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bielsku-Białej Wszelkie prawa zastrzeżone. | v3.0.1 Mirosław Suchoń